Kérdezd meg magadtól: Hogy vagyok?

A Fókuszolás átlépés egy különleges, hétköznapitól eltérő figyelmi állapotba. Különleges, hisz nyitott, befelé forduló, középpontjában a jelen és a test belső érzetei állnak. Amikor fókuszolsz, csendben annyit kérdezel magadtól „Hogy vagyok?”.
Lehet, hogy most jól érzed magad. Az is lehet, hogy valami az útjában áll annak, hogy jól érezd magad. Ez a belső tér talán nem azonnal válaszol, ám előbb-utóbb megteszi. Ad neked egy testi érzést, ami gazdagabb és összetettebb annál az egyszerű feleletnél, mint „jól vagyok” vagy „rosszul vagyok”.

Ahogy figyelemmel vársz, valami formálódni kezd benned, ami  homályos, amit nehéz megragadni és szavakkal kifejezni. Megkísérled megközelíteni ezt az érzést, talán érkezik egy mondat, vagy egy kép, vagy talán egy-két szó, ami leírja az érzetet, és azt mutatja neked, hogy tennivalód lehet egy bizonyos helyzettel vagy élménnyel az életedből. Például, egy nyomasztó probléma miatt ezt mondod „Nehéznek érzem magam”, vagy „Olyan, mintha egy üres barlang lenne idebent”, vagy „egy óriási labda van itt, tüzes, sötét, …nem is, sokkal inkább…” .

Ezt a testi érzést nevezzük „felt sense”-nek, Átélt Érzetnek. A gondolataid és érzéseid mögött nyugszik, jelentőségteljes és sokatmondó. Egy üzenet számodra a testedből, ami beszélni fog hozzád, amikor meghallgatod. Kapcsolódni az Átélt Érzethez a fókuszolás első fontos lépése.

A fókuszolás annak a képességnek a megélése, hogy együtt maradj az Átélt Érzetteltel, ahogy kibontakozik, hogy kíváncsisággal és ítéletmentesen ránézz. Hogy üdvözöld, bármi is jöjjön, és barátságosan odafordulj mindahhoz, ami benned van. Hogy meghallgasd azt a részed, ami mondani szeretne valamit, és hogy kész legyél meglepődni.

Az Átélt Érzet segít megtanulni azt, amit még nem tudtál korábban, vagy már elfedtél magad elől. Ahogy figyelmet adsz az éppen zajló élményed milyenségének, új kifejezésekre találhatsz, szavakra, melyek frissek, találóak és elevenek.

Az Átélt Érzet olyan szavakban és (jel)képekben beszél hozzád, amik korántsem az addigi tapasztalataidon kívűliek, hanem éppen a saját tapasztalataidat idézik meg abban a jelen pillanatban. Olyan tapasztalatokat, melyek kívül estek a figyelmeden, de nem a tested figyelmén.

Amikor kapcsolatba kerülsz ezzel a tengernyi tapasztalattal, amit a testedben hordozol, elkezded megérteni, hogyan élsz meg egy-egy helyzetet, egy kapcsolatot, egy problémát. Ahogy keresed a nevét annak, amit érzel, gyakran egy csodás eredményt érsz el. Valami odabent megváltozik. Ellazulsz, a tested energiával telik meg, akár hálás könnyek jöhetnek és egy mély sóhaj. Ez a változás, amit közvetlenül érzékelhetsz a testedben, a „felt shift”, Testi Váltás. Jobban érzed magad, másképpen, mint előtte – pozitív értelemben.

A fókuszolás megerősíti a képességed, hogy együttlegyél és szembenézz a nehéz helyzetekkel és így kreatív megoldásokra találj.

Forrás: http://www.focusing.org/newcomers.htm#what

Fordította: Tihanyi Benededek T.

Comments are closed.