Képzési rend

Bevezetés
Az itt olvasható leírás a Kántor Árpád (fókuszolás-orientált terapeuta és TFI koordinátor jelölt) által (Zack Boukydis fókuszolás orientált terapeuta és koordinátor mentorállása mellett) kidolgozott képzési rendet tartalmazza. A képzési rend kidolgozásában Molnár Emese (fókuszolás-orientált terapeuta) és Szilágyi Veronika (fókuszolás-orientált terapeuta) tanácsadóként vettek részt. Az itt leírt képzés a New York-i Focusing Institute, az OFTEX és a Magyar Szomato-pszichoterápiás Egyesület akkreditációjával kerül elindításra.

Megszerezhető címek, kompetenciák, jogosítványok:
fókusz-tréner: „fókusz kísérőként” önállóan jogosult egyéni és csoportos fókusz folyamatok kísérésére; fókuszolás tanítására jogosult egyéni és csoportos keretben; jogosult a fókuszolás ön és módszerismeret általános moduljának tartására
senior fókusz-tréner: fókuszolás tanítására jogosult egyéni és csoportos keretben; jogosult a fókuszolás ön- és módszerismeret általános valamint tematikus moduljának tartására
fókuszolás szupervízor: a senior fókusz-tréneri jogosítvány mellett a fókusz tréner képzés szupervíziós szakaszának vezetésére és egyéni fókuszolás-orientált szupervízió adására jogosult
fókuszolás-orientált terapeuta: segítő szakember, aki a fókuszolás-orientált szemléletmódot és gyakorlati jártasságot szakmai tevékenységének kompetenciahatárai közt, egészséges, pszichológiai, pszichiátriai kezelés alatt nem álló emberekkel dolgozva használja, személyiségfejlesztő, önismereti, preventív, edukatív céllal, egyéni és/vagy csoportos keretben.
fókuszolás-orientált pszicho-szomatoterapeuta: segítő szakember, aki a fókuszolás-orientált és szomato-pszichoterápiás szemléletmódot és gyakorlati jártasságot szakmai tevékenységének kompetenciahatárai közt, egészséges, pszichológiai, pszichiátriai kezelés alatt nem álló emberekkel dolgozva használja, személyiségfejlesztő, önismereti, preventív, edukatív céllal, egyéni és/vagy csoportos keretben.
fókuszolás koordinátor (aki végzetségtől függően fókuszolás-orientált kiképző terapeuta is lehet): a fókuszolás szupervizori jogosítvánnyal rendelkezik, továbbá jogosult a teljes fókusz képzés vezetésére, koordinálására, fókusz tréner jelöltek vizsgáztatására és/vagy (képzetségtől függően) fókuszolás orientált terapeuta képzés vezetésére.

A képzés további részletei itt olvashatóak: Fókuszolás-orientált képzési rend

Induló csoportok

Kérdezd meg magadtól: Hogy vagyok?

A Fókuszolás átlépés egy különleges, hétköznapitól eltérő figyelmi állapotba. Különleges, hisz nyitott, befelé forduló, középpontjában a jelen és a test belső érzetei állnak. Amikor fókuszolsz, csendben annyit kérdezel magadtól „Hogy vagyok?”.
Lehet, hogy most jól érzed magad. Az is lehet, hogy valami az útjában áll annak, hogy jól érezd magad. Ez a belső tér talán nem azonnal válaszol, ám előbb-utóbb megteszi. Ad neked egy testi érzést, ami gazdagabb és összetettebb annál az egyszerű feleletnél, mint „jól vagyok” vagy „rosszul vagyok”.

Ahogy figyelemmel vársz, valami formálódni kezd benned, ami  homályos, amit nehéz megragadni és szavakkal kifejezni. Megkísérled megközelíteni ezt az érzést, talán érkezik egy mondat, vagy egy kép, vagy talán egy-két szó, ami leírja az érzetet, és azt mutatja neked, hogy tennivalód lehet egy bizonyos helyzettel vagy élménnyel az életedből. Például, egy nyomasztó probléma miatt ezt mondod „Nehéznek érzem magam”, vagy „Olyan, mintha egy üres barlang lenne idebent”, vagy „egy óriási labda van itt, tüzes, sötét, …nem is, sokkal inkább…” .

Ezt a testi érzést nevezzük „felt sense”-nek, Átélt Érzetnek. A gondolataid és érzéseid mögött nyugszik, jelentőségteljes és sokatmondó. Egy üzenet számodra a testedből, ami beszélni fog hozzád, amikor meghallgatod. Kapcsolódni az Átélt Érzethez a fókuszolás első fontos lépése.

A fókuszolás annak a képességnek a megélése, hogy együtt maradj az Átélt Érzetteltel, ahogy kibontakozik, hogy kíváncsisággal és ítéletmentesen ránézz. Hogy üdvözöld, bármi is jöjjön, és barátságosan odafordulj mindahhoz, ami benned van. Hogy meghallgasd azt a részed, ami mondani szeretne valamit, és hogy kész legyél meglepődni.

Az Átélt Érzet segít megtanulni azt, amit még nem tudtál korábban, vagy már elfedtél magad elől. Ahogy figyelmet adsz az éppen zajló élményed milyenségének, új kifejezésekre találhatsz, szavakra, melyek frissek, találóak és elevenek.

Az Átélt Érzet olyan szavakban és (jel)képekben beszél hozzád, amik korántsem az addigi tapasztalataidon kívűliek, hanem éppen a saját tapasztalataidat idézik meg abban a jelen pillanatban. Olyan tapasztalatokat, melyek kívül estek a figyelmeden, de nem a tested figyelmén.

Amikor kapcsolatba kerülsz ezzel a tengernyi tapasztalattal, amit a testedben hordozol, elkezded megérteni, hogyan élsz meg egy-egy helyzetet, egy kapcsolatot, egy problémát. Ahogy keresed a nevét annak, amit érzel, gyakran egy csodás eredményt érsz el. Valami odabent megváltozik. Ellazulsz, a tested energiával telik meg, akár hálás könnyek jöhetnek és egy mély sóhaj. Ez a változás, amit közvetlenül érzékelhetsz a testedben, a „felt shift”, Testi Váltás. Jobban érzed magad, másképpen, mint előtte – pozitív értelemben.

A fókuszolás megerősíti a képességed, hogy együttlegyél és szembenézz a nehéz helyzetekkel és így kreatív megoldásokra találj.

Forrás: http://www.focusing.org/newcomers.htm#what

Fordította: Tihanyi Benededek T.

Szabó Elvira: Testünkbe kódolt önmagunk – cikk a fókuszolásról

Szabó Elvira: Testünkbe kódolt önmagunk – cikk a fókuszolásról

Johannes Wiltschko hitvallása a fókuszolásról (forrás: Focusing Therapy, 1994)

  • Hiszem, hogy a következő helyes lépést akkor teszem meg az életben, amikor magam felé fordulok, amikor figyelmet szentelek a belső történéseimnek. Nem hiszem, hogy te jobban tudod nálam, hogy mi lesz a következő lépés. Tovább